måndag 15 juli 2013

Bilolycka.. inte alltid det blir rätt i tidningen..

Kom idag fram till en Olycka med en lätt lastbil/skåpbil som kört in i räcket och använt det som en ramp för att hoppa upp och lägga sig på sidan i mötande körfält..
Ibland kan det gå fel..
Då jag kom fram som nummer 2 började huvudet genast spinna på vad man lärt sig under utbildningen på Edströmska där man gick Vuxenutbildningen till Yrkesförare.
Gick direkt fram och såg att lastbilsföraren före mig hade klättrat upp på sidan av skåpbilen och börjat hjälpa föraren ur.
Bara av min reaktion så börja jag tänka L-ABC, livsfarligt läge - ingen bränsle ran ifrån bilen och föraren kunde med lite hjälp klättra ur bilen dvs inga andnings problem och kanske skadat men lite adrenalin håller honom igång tills ambulans är på plats.
Så nästa steg var 112. När samtalat var klart var det bara ställa sig vid sidan och vänta.
Medans jag vänta så var mitt nästa steg att ringa mitt åkeri för att stoppa alla Lastbilar ifrån åkeriet som eventuellt skulle vara på ingående så dom inte också fastar i någon kö.
Bärgaren var först på plats av en slump sedan kom Polis, Brandbil och Ambulansen sedan efter en liten stund kom den bärgare som fick ta med sig bilen senare därifrån.




Föraren var ganska omtöknad efter en ganska kraftig krockkudde i ansiktet och blödde lätt i ansiktet.
Enligt föraren så skulle han bara svara telefonen som ringde.. sedan att vägen är felbyggd som uppgjord för fler olyckor där en sekund ur fokus på vägen lätt kan lägga dig på sidan med ansiktet intryckt av en krockkudde.
Så var den olyckan fixad men var dag ser man räcket som folk råkar ta i och detta var bara en tidsfråga att det skulle hända.. Men det finns väl inget intresse att fixa något man borde sett ifrån början men det var väl någon nybörjare som tyckte det var kul med att bygga en olyckplats med ramp istället för en fungerande väg..

Som lastbilsförare så var detta min andra olycka jag kom fram som nummer 1-2 till olycksplatsen och det bara på 8 månader så det lär ju hända fler gånger och det är bara skönt att veta att man reagerar korrekt och inte bara tänker på att man måste fram såsom lastbilen efter mig försökte sig på en omkörning av dom 2 lastbilar som stod på plats trots väldigt lite utrymme samt idioten som faktiskt pressade sig förbi med bil och släp. Någon måtta får det vara med stressen att saker ska fram, ska ju inte behöva orsaka en olycka till.

Kör försiktigt nu och ses på vägen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar