måndag 14 maj 2012

Blogga bli RIK!! eller...

Själv har man nyligen börjat leka runt och lära sig hur allt det tekniska kring en blogg fungerar och ju mer man håller på desto mer av en utmaning blir det..

Första jag ville prova det var hur kan man nå till andra än en själv..  
vad är intressant.. varför klickar någon på min blogg.. hur syns jag..

Så efter lekt lite med detta testat lite teorier så är svaret ganska enkelt håll dig till vad du kan själv och leta upp folksamlingar av personer som kan vara lite nyfikna och villiga att lära sig mer om det du själv finner intressant..
För mig har det varit störst framgång med Diablo 3 samt Guild Wars 2 artiklar mest för att det är väldigt hett just nu inom spelvärlden där Diablo 3 släpps imorgon midnatt och Guild Wars 2 har ett stress test timmarna innan samt så vill folk veta vad som händer kring Beta Test helger av Guild Wars 2 så finns lite marknad där på vetgirriga personer som man kan tillfredställa med att svara på deras frågor som man själv ställt och funnit information kring..

Sen är alltid frågan kan jag något mer finns det någon annan folksamling man kan nå ut till.. allt handlar ju om hur mycket tid man vill lägga ner så just nu har jag hittat något som ger mig en sådär 100-200 visningar per dag..

Så då blir det dags för nästa fråga att ställa om man vill lära sig mer... Kan jag få något betalt?

Ja det kan man om man kan få besökare att klicka sig vidare på dom annonser som man kan lägga ut på bloggen/hemsidan eller strategist runt omkring för maximal effekt..

Så det där med att få folk att klicka på annonserna som ligger utan att aktivt be folk göra det eller på något sätt peka ut annonsen vilket är imor reglerna för att få ha annonser... då kommer vi tillbaka till en tidigare artikel jag skrev om hur man kan göra andra än en själv gratis tjänster..

Så är det med alla sidor med reklam.. även fast man kanske inte tänker på det så om du gillar något på en sida så det bästa sättet att visa det är att skänka den tid det tar för dig att klicka på annonserna som finns då varje klick med vidarlänkning ger någon krona till den som skapat sidan.. så frågan är det är gratis att se och läsa allt innehål sen är det upp till läsaren att bestämma om man vill sponsra skribenten till att fortsätta skriva genom att bara klicka in lite slantar på dess annonser..

Så hur får jag folk att förstå detta... till att börja med så hade jag inte denna insikt tidigare utan trodde det handla mer om att sälja annonsplats vilket det för vissa gör men än mer handlar det om att faktiskt få folk att titta på annonserna utan att aktivt uppmana dom till det.. hur i hela världen gör man det...

Som många för mig har sakt "Information är makt" därav denna bloggning hur ska folk veta hur man kan hjälpa bloggare eller vanliga hemsidor till och med att fortsätta göra det man igentligen tycker dom ska fortsätta med för dom som man gillar gör ju dig en tjänst så hjälp dom.. sen har man många kompisar så kan man alltid stötta varandra och det händer ju att annonserna som är styrda till vilket innehåll som är på sidorna dom visas kan faktiskt vara något intressant..

Sen när man väl kommit igång fått några klicks.. vad händer sen.. hur långe orkar man vara aktiv med att hjälpa andra.. finns det möjligen andra som vill att man skriver om en specifik sak men dom kanske inte själva vet om det.. jo frågorna är många men om det går som jag hoppas för mig.. vilket är att jag tycker detta är mer intressant så att jag lägger mer tid på detta skrivande det får vi se men än så länge tycker jag det är ganska skönt att vädra åsikter samt lämna mig själv minneslappar om det som händer omkring mig om jag skulle vilja hjälpa en bekant med information om ett gemensamt intresse..

Exempel på bra sätt att använda blogg är ju om man som ledare för en spel klan, idrottsgäng, förening, sportlag eller vad det nu kan vara så länge man har en grupp människor omkring sig att förmedla information så är det ett väldigt enkelt sätt att dra in lite sponsor pengar..

Bara tänk dig själv vilka människor du har omkring dig.. finns det något du har gemensamt med dom och i så fall hjälp dom att hjälpa sig själva så kan dom samtidgt även hjälpa dig..

Sidnotering... ju mer jag skriver desto mer vädrar jag idéer inte bara till den som orkar läsa men även mig själv.. det är lite kul hur man kan till och med förvåna sig själv när man kommit till artikelns slut..

Hörs snart igen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar